Ecoscore van EnergyVille/Vito bevestigt: Belgische personenwagens worden milieuvriendelijker
De ecoscore
De ecoscore is een milieuscore, ontwikkeld door EnergyVille/VITO, die op een schaal van 0 (slechtste) tot 100 (beste) aangeeft hoe milieuvriendelijk een voertuig is. Hoe hoger de score, hoe milieuvriendelijker het voertuig. Het grote voordeel van deze methode is dat voertuigen met verschillende brandstoffen en verschillende technologieën op dezelfde objectieve manier vergeleken kunnen worden. Deze indicator houdt daarbij rekening met zowel de well-to-tank-emissies (WTT, of alle emissies door productie, vervoer en distributie van de brandstof tot die zich in de tank bevindt) als met de tank-to-wheel-emissies (TTW, of alle uitstoot veroorzaakt door met het voertuig te rijden). Samengeteld geeft dit de well-to-wheel-emissies (WTW).
2019: milieuvriendelijkere wagens, vooral in de nieuwe inschrijvingen
Het ecoscore-onderzoek van EnergyVille/VITO laat ook toe om analyses uit te voeren over de jaren heen. Het Departement Omgeving publiceerde vorige week een persbericht waarin de belangrijkste data voor 2019 werden opgesomd. In dit persbericht kon u lezen dat de gemiddelde ecoscore van het Vlaamse personenwagenpark met ongeveer 1 punt per jaar blijft stijgen. We rijden dus met steeds duurzamere wagens rond. De gemiddelde ecoscore van de totale vloot personenwagens ingeschreven in Vlaanderen komt daarmee op 62,2.
Bijkomend bleek uit het ecoscore-onderzoek dat een dieselwagen in 2019 veruit de laagste ecoscore kreeg (57,2). Dat is bijna 10 punten lager dan de gemiddelde ecoscore voor benzinewagens (66,4). Elektrische voertuigen hebben de hoogste gemiddelde ecoscore (84,3), gevolgd door de waterstofvoertuigen (79,0), en voertuigen op aardgas (CNG, 77,6).
Minder dieselwagens, meer SUV's
Er zijn in 2019 ook nog steeds net iets meer dieselwagens (49%) dan benzinewagens (48%). Bij de nieuwe inschrijvingen valt wel op dat de ontdieseling zich sterk doorzet. Net iets meer dan 30% van de nieuwe auto’s was met een dieselmotor uitgerust. In 2008 waren dat nog 4 op 5 nieuwe auto’s een dieselauto. Het aandeel alternatieve voertuigen in het Vlaamse wagenpark is met 3 procent nog klein, maar evolueert wel in stijgende lijn. Tot de categorie alternatieve voertuigen behoren volledig elektrische of plug-in hybride, hybride (diesel/benzine), CNG, LPG en waterstof (H2). Ook in de nieuwe inschrijvingen zien we een stijging van alternatieve voertuigen in 2019 tot in totaal bijna 7%. Binnen de alternatieve voertuigen vormen benzine hybride voertuigen nog steeds de grootste groep (>40%). Opvallend is de sterke toename van de elektrische auto’s: zij klimmen van de 4e plaats in 2018 (12%) naar de 2e plaats (24%). Elektrische voertuigen verdubbelen hun aandeel dus, wat maakt dat het totale marktaandeel van EV’s in 2019 gestegen is tot 1,6%.
Opvallend is ook dat er in 2019 bijna 640.000 SUV’s rond reden in Vlaanderen. Over heel België werd zelfs de kaap van meer dan 1.000.000 SUV’s overschreden. Het aandeel bij de nieuwe inschrijvingen is gestegen van 17 procent in 2013 tot 41 procent in 2019. In het populairste segment, die van de kleine gezinswagens, zijn zelf bijna 6 op de 10 wagens van het type SUV. Die trend bij de nieuwe wagens heeft echter wel een negatieve impact op de gemiddelde ecoscore. De ecoscore voor SUV’s ligt 1,4 punt lager dan voor niet-SUV’s. Dat komt doordat SUV’s gemiddeld zwaarder (1517kg vs. 1370kg) en krachtiger (106kW vs. 91kW) zijn dan andere personenwagens. Mede daarom hebben SUV’s een hoger gemiddeld verbruik en stoten ze dus meer CO2 uit (128g/km vs. 116g/km).
CO2-uitstoot daalt, maar beperkt
De gemiddelde CO2-uitstoot van de totale vloot blijft dalen, maar het afgelopen jaar iets minder sterk in vergelijking met de voorgaande jaren. In 2019 bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot van het totale park 136,1 g/km, een daling van net geen 2 g/km. Op 10j bekeken, is er een daling van bijna 30 g/km: van 165,7 g/km in 2009 tot 136,1 g/km in 2019. Bij de nieuwe inschrijvingen zien we na een jarenlange daling de afgelopen jaren wel weer een stijging van de gemiddelde CO2-uitstoot: van 115,9 g/km in 2016 tot 121,1 g/km in 2019. En dit ondanks het steeds groter wordende aandeel elektrische wagens. De redenen voor deze stijging zijn de invoering van een strengere verbruikstest (WLTP), de ontdieseling en de stijgende populariteit van de SUV’s.
Wil u graag zelf de Belgische personenwagenpark eens onder de loep nemen? Of wil u zelf testen hoe duurzaam uw eigen wagen is? Dat kan! Op https://ecoscore.be/calculations/new kan u via een datavisualisatietool uw eigen statistieken en grafieken maken.