SOLIDIFY – Versnellen van vastestof-lithiumbatterijtechnologie

ProjectBatterij-opslag

De elektrificatie van ons transportsysteem is een cruciaal onderdeel van de transformatie naar de klimaatneutrale economie die de EU voor ogen heeft tegen 2050. Maar zijn we daarbij ook al goed op weg naar een (nabije) toekomst waarin elk voertuig elektrisch is?

Er beweegt zeker wat, maar om nog meer vaart te krijgen, moet de batterijtechnologie verder gaan dan de huidige stand van  zaken. De EU wil het voortouw nemen bij de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologieën, zoals vaste lithiumbatterijen. Daarom ondersteunt het SOLiDIFY, een project dat de materialen en processen creëert voor de grootschalige fabricage van deze batterijen in Europa.

Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.

Vastestofbatterijen: krachtig, voordelig en veilig

Wat weerhoudt mensen ervan om elektrische voertuigen te kopen? Velen maken zich zorgen over:

  • prijs
  • Rijbereik
  • Oplaadtijd

Deze belemmeringen houden verband met de veiligheidslimieten van conventionele lithium-ionbatterijen die een vloeibaar elektrolyt gebruiken. Overschakelen op batterijen met een vast elektrolyt kan de vooruitzichten voor elektrische voertuigen radicaal veranderen. Onderzoek wijst uit dat vastestofbatterijen een energiedichtheid van 1200 Wh / L kunnen bereiken – genoeg om met één lading van België naar het zuiden van Frankrijk te rijden. Het opladen duurt slechts 20 minuten. Ten slotte zouden vastestofbatterijen goedkoper en volkomen veilig zijn.

SOLiDIFY: versneld op de markt brengen van vastestofbatterijen

Op dit moment staat de fabricage van vastestofbatterijcellen op TRL (technology readiness level) 3: demonstratie in het laboratorium. Het doel van het SOLiDIFY-project is om het te verheffen tot TRL 6: demonstratie van prototypes in een pilootlijn.

De kerndoelstellingen van het project hebben betrekking op:

  • celprestaties: een energiedichtheid van meer dan 1200 Wh / l,
  • oplaadtijd van 20 minuten en levensduur van meer dan 1000 cycli
  • veiligheid: verminderde ontvlambaarheid in een temperatuurbereik van -40 ° C tot + 300 ° C en stabiele chemie dankzij geavanceerde coatings
  • kosten: minder dan € 100 / Kwh
  • duurzaamheid: lager kobaltgehalte en een op water gebaseerd fabricageproces

Het doel is om deze doelstellingen tegen 2024 te bereiken.

Contacteer ons!

Bart Onsia
Business Developer Solar, Batteries and Power to Molecules at EnergyVille/imec

Lieve De Doncker
Business Developer Solar and Storage Materials at EnergyVille/UHasselt