AirPED – Brandgevaar door draagbare elektronische apparaten aan boord van vliegtuigen
Het AirPED-project, dat wordt gefinancierd door het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA), heeft als doel de brandrisico’s die gepaard gaan met het vervoer van draagbare elektronische apparaten (PED’s) in vliegtuigen – in het bijzonder die worden opgeslagen in ingecheckte bagage – te karakteriseren en te onderzoeken. Het project heeft ook tot doel de evolutie van de huidige luchtwaardigheidsnorm voor het testen van brandbestrijdingssystemen van vrachtcompartimenten van vliegtuigen te bestuderen, met inbegrip van de vervanging van halon als brandbestrijdingsmiddel.
Het primaire doel van dit project is om tests uit te voeren met draagbare elektronische apparaten (PED’s) in ingecheckte bagage van passagiers om het brandrisico (initiatie, groei, verspreiding) binnen een vrachtcompartiment dat representatief is voor de huidige grote transportvliegtuigen (Klasse C) nauwkeurig te karakteriseren. Het project zal ook beoordelen of het prestatieniveau van de brandbeveiligingssystemen van vrachtcompartimenten van Klasse C voldoende is om dat brandrisico aan te kunnen.
Bovendien moet de minimumprestatienorm (MPS) voor halonvervangende middelen in brandbestrijdingssystemen van vrachtcompartimenten worden aangevuld met een extra test die zich richt op een scenario voor vrachtbrand waarbij een bepaald aantal lithiumbatterijen/cellen betrokken is.
Om deze doelstellingen te bereiken, zal het project een testplan, protocollen en analysemethoden ontwikkelen om de efficiëntie van de bestaande brandbestrijdingsmiddelen aan boord van commerciële vliegtuigen te karakteriseren. Het testplan zal verschillende scenario’s bevatten voor de aanwezigheid van PED’s in de ingecheckte bagage van passagiers. Het project zal een reeks brandtesten uitvoeren volgens het overeengekomen testplan en protocollen. De testgegevens zullen worden geanalyseerd om conclusies te trekken over hun efficiëntie en mogelijke beperkingen in de gedefinieerde testscenario’s.
Tot slot zal het project de testresultaten en aanbevelingen presenteren aan de relevante deskundigen- en standaardontwikkelingsgroepen en aan belanghebbenden op het gebied van veiligheid in de luchtvaart.
Dit project wordt gefinancierd door EASA en gecoördineerd door EnergyVille/VITO.